Släkten Wallroth och Selma Lagerlöf.


EY! Jag ska nog börja ägna mig åt släktforskning på fritiden.

"Äldsta barnet i Selma Lagerlöfs familj, Daniel, blev läkare i Kungälv i Uppsala. Andra barnet, Johan, emigrerade till USA sedan han misslyckats med att rädda Mårbacka från konkurs. Tredje barnet, Anna, gifte sig ung och dog tidigt i tuberkulos. Fjärde barnet var Selma och även hon fick en lillasyster, Gerda.
Selmas far, Erik Gustaf, var en sorts officer som var rik och son till en regementsskrivare.
Selmas mor,  Kajsa Lovisa Lagerlöf, född Wallroth, var dotter till en rik brukspatron och kom från den förmögna köpmanssläkten i Filipstad. Selmas föräldrar var mycket olika. Hennes mor beskrevs som tungrodd och hennes far som sällskaplig och småtrevlig."

Min farfars farfar var kusin med Selma. Det är inte så jäkla långt bort i släkten det inte.
(JAG ÄR SLÄKT MED EN KÄNDIS! :D)

På senare tider har min kära vän Sara fått smeknamnet "Slampan Selma är homosexuell" efter att jag och mina vänner dragit egna slutsatser om att damen på 20-lappen var homosexuell (vilket jag tror är sant) och samtidigt "knullade runt" och skaffade barn hit och dit (var kom den slutsatsen från?). Så var inte fallet, Selma dog barnlös. 

            
image157         +         image158   = FALSKT
                                                                                       Foto: http://www.google.se


Kommentarer
Postat av: Sänni

Hon kanske dog barnlös in public, men inte i smyg.. Vi kom fram till detta eftersom alla på nåt sätt hört att de var släkt med henne. Kan vara falska rykten, eller så är det så att Selma var en slampa. Därmed Slampan Selma.

2008-02-25 @ 14:39:06
URL: http://jailbreak.blogg.se/sanna
Postat av: Sänni

Orka ta den diskussionen. ;)
Nu har jag sovit ända sen du var här.. Vaknade med en halvuppsugen (?) halstablett i munnen... Nu ska jag ta en alvedon och äta riskakor!
Pusselipuss

2008-02-25 @ 14:49:08
URL: http://jailbreak.blogg.se/sanna
Postat av: therese

woho då känner ja nån som e släckt me en kändis=)

2008-02-26 @ 11:11:54
URL: http://theresebjorklund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0